2016-12-19

Vi har under flera år testa stakskidor och vanliga skidor som vi plockat just för stakning. Vid tävlingar som vi åker runt om i Europa i Skiclassics-cupen så har vi fått en enormt värdefull erfarenhet. 

En bra stakskida ger ett helt annat släpp än en vanlig klassisk skida. På vanliga skidor blir det ofta ett litet nyp, en bromsande känsla just framför bindningen när en går fram över stavarna och faller ner med kroppen. Med bra stakskidor så blir det ett helt annat släpp. Tryckpunkterna är fördelade på ett annat sätt så det inte blir ett vasst hugg. Skidan vill hela tiden fram, även vid uppförsstakning där vanliga skidor ofta nyper extra mycket. 

Det skiljer sig mellan tillverkarna hur de byggt upp sina stakskidor. Om Madshus stakskida trycks ihop med belagen mot varandra så är det ganska stängt utan stor glipa. Detta gäller Cold men även plus-skidorna. Tryckpunkterna är "snälla" och inte så vassa. När skidorna bara står mot varandras belag så är de ganska låga, lite luft mellan före de trycks ihop. När det trycks ihop är det rätt segstyva och ganska låga innan slutspannet kommer. Slutspannet är inte hårt men inte superhårt som vissa andra stakskidor. Från fabrik så är de märkta med 60-80 Kg eller 80+. Dock skiljer det mellan varje unikt par. Så viktigt att skidorna plockas efter åkarens vikt, behov och önskemål. Det är inte bara att plocka fram en skida bara för att det är en stakskida. 

Vi har testat både plus och cold av Madshus stakskida Propulsion och det går inte säga vilken som direkt är bättre. Vi har läst på en del ställen om att cold-skidan skulle vara mycket bättre men detta har vi inte sett när vi testat. Troligen har de som skrivit det just fått bättre coldskidor eller inte testat och av någon anledning velat framhäva denna skida mer. De butiker som hävdar detta har antagligen köpt in fler och vill sälja fler av just cold-skidan eller hört någon annan säga detta. Det unika exemplaret är det viktigaste och vilken slip som läggs på skidan. Det är avgörande för vilka fören som de kommer att vara snabbast på. 

Atomics har inte ett eget namn för deras stakskida fast de har en serie som är tillverkad för stakning. De ser ut som vanliga klassiska Atomic Carbon men har en lapp där det står "DP technology" och de flesta har även inskrivet DP vid sträckkoden bak på skidan. Atomic stakskidor är något "luftigare" än Madshus. Håller man belagen mot varandra så är det ofta lite mer luft mellan skidorna, före de trycks ihop, jämfört med Madshus. De är lite segstyva ner till slutspannet och slutspannet är ofta vädligt hårt. Av alla de skidor vi testat så är slutspannet ofta hårdare på Atomics stakskida jämfört med Madshus stakskida Propulsion. Men även där är varje par unikt. Atomic har också olika typer av skidor. En variant som som är lite mer universal/ warm med lite spretigare brätten och en cold som är mer stängd. Båda modellerna från Atomic spretar dock mycket mer än Madshus. Vi har kört mer med universalvarianten som fungerat riktigt bra i de flesta fören. Vid mycket kalla förhållanden och mjukare spår, typ skoterdraget, så kan Cold-skidan vara lite snällare. 

Peltonen har en liten annan uppbyggnad med högre spann som är både högt och hårt. De har dock lyckats perfekt att få samma lätta släpp som Madshus och Atomic. Känns lite mer som en blandning mellan klassiska skidor och skateskidor fast där de får mer fart och släpp än både skate och klassiskt. Känslan vid stakning uppför påminner om att staka med skateskidor samtidigt som släppet är bättre. Petonens skida ser precis ut som deras vanliga klassiska skida men det står oftast Classic stiff + på skidorna ur deras stakserie. Peltonen kallar själva deras stakskida för PUMPA. Kanske kommer de snart med egen design också! 

Mer info om stakskidorna kommer... 

/Klas Nilsson,
Ski Classics Pro Team - TEAM IGNE 
Skellefteå XC

Madshus stakskidor Propulsion

 

Madshus Stakskidor

 

Atomic Carbon stakskidor