2021-02-01

I förra blogginlägget delgav vi lite tips på intervallträning. I detta inlägg tänkte vi fokusera på idrottsnutrition och hur man kan förbereda sig på bästa sätt.

Ett vanligt misstag är att sköta sin träning perfekt med noggrant planerade pass. Förberedelserna före, under och efter är dock väldigt viktiga och här finns det mycket att hämta! När det kommer till idrottsnutrition har vi valt att enbart fokusera på svenska Umara som drivs av biomedicinarna Simon och Tommy. Vi anser att de är ledande inom sitt område så därför behöver vi inte fler varumärken inom detta område på Northsport. Umara på några få år tagit fram produkter som täcker hela behovet för träning, tävling, äventyr och det vardagliga livet. Vi använder själva deras produkter.

Före aktivitet:

Inför nyckelpass såsom intervaller eller inför tävlingar när man vill ha de bästa förutsättningarna bör man ha fulla kolhydratdepåer. Oavsett idrott så måste kroppen ha bränsle för att driva oss framåt vid träning och tävling. Kroppen använder både fett och kolhydrater till denna process. Förbrukningen av fett och kolhydrater är alltid skiftande beroende på ansträningsnivå, vid vila så drivs kroppen till ca 60% av fett och vid högre intehsitet  desto mer kolhydrater använder kroppen. Kolhydraterna är det bränsle vi presterar allra bäst med men vi kan tyvärr inte kan lagra så mycket av det i kroppen, bara ca. 500 g. På grund av denna begränsning i lagring så kräver optimal fysisk prestation att vi tillför kolhydrater både innan och under aktivitet.

U Intend: U Intend Shot är en riktigt grym produkt som är utvecklad och specialanpassad för uthållighetsidrott. Drick 1-2 shot med U Intend före träning eller tävlingen när du verkligen vill få ut det lilla extra ur kroppen. Varje shotflaska är på 60ml och ger dig en ordentlig energikick när det behövs, kan även användas under aktivitet när du varit igång länge och behöver en extra kick!

U Intend

 

U Nitrate: U Nitrate är en koncentrerad rödbetsshot med 500mg nitrat (8 mmol) i sig. Nitratet kommer från rödbetskoncentrat och omvandlas efter en serie steg till kväveoxid (NO) vilket är den aktiva substans som dilaterar/vidgar våra blodkärl. Detta gör att resistensen i blodkärlen sjunker, blodcirkulationen ökar och syretransporten ut till arbetande muskler effektiviseras!

 

U Nitrate

 

Under aktivitet:

U Sport: Sport 1:0,8 innehåller kolhydratformulan på 1:0,8 mellan maltodextrin och fruktos vilket i forskningen visat sig kunna leverera mer energi till dina muskler än någon annan sportdryck/komposition, samtidigt som magen håller sig lugn. Helt enkelt en optimal kombination mellan snabba och långsamma kolhydrater. Fördelen med U Sport är att du även får i dig vatten och salter som du förlorar under träning och tävling. Sportdryck är således klokast att inta om vi ser det ur prestationssynpunkt, förutsatt att du har plats för vätskan. En sportdryck kan du även blanda lika hårt som en gel.

U Sport

 

U Gel: Största fördelen med gels är att de är lätt, snabb och koncentrerad energi för optimal prestation och lugn mage. De passar perfekt för kortare lopp där du inte behöver lika mycket vätska eller där du inte behöver bära med dig din vätska. Umaras gel har också ett bra salt & mineralinnehåll så du fyller på det du förlorar via svetten.

U Gel

 

U Bar: Umaras energibars har en grund av havregryn samt sockerarter för att balansera kolhydratration. I dessa bars är vätskemängden lägre än i gel och sportdryck, men de ger istället lite mer solid föda och något att tugga på vilket kan vara uppskattat när magen knorrar. Tänk dock att med mer fast föda så ökar risken för magproblem när energiintaget är högt, (pga mer massa för mage/tarm att hantera). För lägre intensitet och långa pass är bars dock väldigt smidigt och gott.

U Bar

U Koffein: U Koffein är Umaras koffeintabletter. Det är små tabletter med 50mg koffein i. Koffein är med största sannolikhet det tillskott som används av uthållighetsidrottare i störst grad och som är mest forskat på och där evidensen är som klarast på de positiva effekterna de har för idrottare. För koffeinunderhåll under aktivitet rekommenderas 30-50mg/timme. Med hjälp av U Koffein kan du på ett enkelt sätt tillföra koffein varje timme, eller bara när du behöver en extra energikick under träning/tävling.

U Koffein

 

Efter aktivitet:

Återhämtning är enkelt att förklara och de flesta av oss förstår nyttan med det. Det handlar i stora drag om att återställa kroppen till normalläge efter en hårdare fysisk prövning som tömmer våra energidepåer och sliter på muskler och ligament. Kost, vätska och sömn är de nyckelområde som du bör fokusera på. En bättre återhämtning gör det möjligt att träna mer och med högre kvalitet.

U Recover: U Recover är Umaras återhämtningsdryck. 1-2 skopor blandas i 250-500ml vatten och konsumeras direkt efter fysisk aktivitet för att påskynda återinlagring av muskelglykogen samt leverera fullvärdigt protein för att ge samtliga nödvändiga byggstenar till musklerna. Proteinet i U Recover är baserat på en noga avvägd mängd Sojaproteinisolat + Ärtprotein + BCAA som tillsammans ger proteinet samma kompletta aminosyrakomposition som vassleprotein som anses vara "golden standard" när det kommer till optimalt protein. Kolhydratkällan är maltodextrin som snabbt återfyller dina muskler. Vi har även adderat svartvinbärspulver som innehåller rikligt med antocyanin vilket visat sig hjälpa till med återhämtningen. Sist men inte minst så tillför U Recover även salter och mineraler vilket du förlorar under aktivitet. Kort summerat så räcker det med U Recover innan du siktar in dig på en ordentlig måltid.

 

U Recovery Bar: U Recover Proteinbar passar perfekt efter ett tufft träningspass men fungerar även utmärkt som ett gott mellanmål. 100% glutenfri. U Recover Bar innehåller 30% (15g) fullvärdigt protein från vassle & ärta för muskeluppbyggnad samt 16g kolhydrater som hjälper till att fylla på glykogendepåerna snabbt efter passet. Barsen innehåller även 15% (7,5g) mörk choklad som är rik på hälsosamma flavanoler och polyfenoler.

Läs mer på Umarasports.com. Där finns massvis med spännande material om intervallträning, idrottsnutrition, den senaste forskningen m.m m.m. Vi rekommenderar även deras grymma podd "Prestera Mera"!